מזמינים הדברה? אל תשכחו לוודא שזו הדברה אקולוגית

בשנים האחרונות עולה הפופולריות של הדברה ביולוגית, שנחשבת בטוחה ואקולוגית יותר משיטות הדברה אחרות. עם זאת, אנשים רבים לא מתעכבים על נושא סוג ההדברה שהם מזמינים, בין השאר בגלל שבדרך כלל הזמנת שירותי הדברה נעשית מתוך לחץ או דחיפות. מי שמזמין הדברה כנראה גילה נוכחות של קן צרעות או דבורים, מחילת עכברים או חולדות, תיקנים ומזיקים נוספים. במקרה כזה, לא עוצרים לחשוב על סוג ההדברה, אלא רק רוצים להעלים את הבעיה כמה שיותר מהר. אז גם אם נתקלתם במזיקים מפחידים ומסוכנים, חשוב שתעצרו רגע ותזמינו רק הדברה ביולוגית איכותית. כך תוכלו גם לפתור את הבעיה ולגם לסייע בשמירה על כדור הארץ ועל הבריאות שלכם, של בני המשפחה ושל חיות המחמד.

הסכנות בהדברה כימית

אי אפשר להתכחש לעובדה שהדברה כימית נחשבת יעילה ביותר. עם זאת, אי אפשר גם להתכחש לכך שהיא המסוכנת ביותר מבין שיטות ההדברות. בשנים האחרונות עלו לכותרות כמה סיפורים טרגיים, של בני משפחה וילדים שנפגעו מהדברה כימית חריפה, עם תוצאות קשות מאוד ואף מוות. הדברה כימית מבוססת על חומרים כימיים החודרים לעומק מערכת העצבים או הדם של המזיקים ומשמידים אותם תוך זמן קצר. אפשר להשתמש בהדברה כימית באמצעים שונים, הנבדלים זה מזה בדרך הפיזור שלהם: ריסוס, אבקה או גרגירים אותם אוכלים המזיקים. כאמור, שיטת הדברה זו נחשבת ליעילה אך מסוכנת עבור דיירי הבית וחיות המחמד ובנוסף, יש לה השלכות שליליות נרחבות יותר. הדברה כימית מזיקה לסביבה משום שהיא עלולה לחלחל לביוב ולזהם את מי התהום ואף עלולה להוביל להצטברות של רעלים באדמה. כל אלו עשויים לפגוע קשות במארג החיים בטווח הקצר והארוך.

לכן, יש לשקול היטב אם לבצע הדברה כימית ובכל מקרה, יש לבחור מדביר מקצועי, אמין ובעל ניסיון שיוכל לבצע אותה על הצד הטוב ביותר, או להציע שיטות הדברה אגרסיביות פחות. בכל מקרה אם בצעתם הדברה כימית, מלאו אחרי ההוראות של המדביר וודאו כי הוא נותן לכם הסבר מפורט על דרכי ההתנהגות בבית לאחר ההדברה, כולל מתי אפשר להיכנס שוב בית, מתי אפשר להכניס בעלי חיים, האם אפשר לשטוף ולנקות את הרצפה ואם כן כמה זמן אחרי ההדברה ועוד.

הדברה ביולוגית – לא בכל מצב

הדברה ביולוגית נחשבת אומנם לשיטה מתונה יחסית להדברה הכימית, אך יש לה חסרון אחד בולט: היא מתאימה רק במקרים מסוימים מאוד. הדברה ביולוגית מבוססת על שימוש מניפולטיבי מכוון במאזן האקולוגי שיוצר הטבע, עם בעלי חיים שהורגים מזיקים במגוון צורות, לרבות אכילה שלהם. בדרך כלל, הדברה ביולוגית משמשת בתחום החקלאות, כשרוצים לגדל צמחים ללא שימוש בחומרים כימיים. היא כוללת למשל שחרור חיפושיות שאוכלות כנימות או נוכחות של דגים שאוכלים זחלי יתושים. הדברה זו לא מזיקה לסביבה ונחשבת בטיחותית, עם כי לא מתאימה כאמור לסביבה הביתית.

כל היתרונות של הדברה אקולוגית

הדברה אקולוגית, הנקראת גם הדברה ירוקה, היא הדרך החדשנית והטובה ביותר המשמשת כיום בתחום של הדברה ביתית והדברה במגזר הפרטי, העסקי והמוסדי. היא פותחה כתוצאה מהמודעות ההולכת וגוברת לנושא הסביבתי ומתוך שאיפה לשמור על כדור הארץ ועל מאזן החיים בו, תוך צמצום דרסטי בשימוש בחומרים כימיים רעילים. הדברה אקולוגית מבוססת על שימוש בחומרים טבעיים, כמו למשל תמציות צמחים הידועות בתכונות מסוימות. היא נחשבת פחות יעילה מההדברה הכימית בחיסול מזיקים, אך יש לציין כי באזורים שבהם כמות המזיקים סטנדרטית ולא גדולה במיוחד, היא מביאה לתוצאות נאות ויכולה לשפר משמעותית את איכות החיים או את התנהלות העסק.

חשוב מאוד לציין כי לא קיימת כיום בשוק הדברה ירוקה שהיא 100% אורגנית ואם אתם נתקלים בחברת הדברה המציעה לכם שירותים המתבססים על סוג הדברה כזה, הביאו בחשבון כי ייתכן ומדובר במצג שווא. הדברה אקולוגית היא עדיין מסוכנת והיא מבוססת על שימוש בחומרים שאינם 100% טבעיים. לכן, גם כשבוחרים בהדברה אקולוגית, חשוב לבחור מדביר אמין, מוכר ובעל ניסיון ומוניטין, שיוכל לספק לכם שירות מקצועי ולא פחות חשוב – לשקף לכם את מהלך העבודה ולפרט בצורה מהימנה על החומרים שבהם הוא עושה שימוש.

הדברה אלקטרונית ואולטראסאונית 

הדברה מסוג זה נחשבת גם היא בטיחותית מאוד והיא מבוססת על שידור תדרים גבוהים הנמצאים הרחק מטווח השמיעה של בני האדם. אפשר להדביר באמצעותה עטלפי פירות ויונים וגם חולדות ועכברים. התדר הגבוה המושמע למזיקים מסמן להם כי זהו אזור עוין וכך הם מתרחקים ממנו ללא פגיעה והשמדה, מוצאים לעצמם אזור מחיה אחר ולא חוזרים לאזור ההדברה. במקרה של חולדות, משתמשים במכשירים המבצעים תנועות סיסמולוגיות עדינות המבריחות אותן מהמחילות שלהן וכך אפשר לחזור ולחיות בסביבה בטיחותית ללא סכנה לנשיכה או שריטה מחולדה וללא חשש להיפגע מהפרעושים שעל גבי הפרווה שלה.

כמה עולה הדברה אקולוגית?

המחיר של כל הדברה אינו קבוע מראש, אלא תלוי במאפייני הפרויקט: השטח אותו יש להדביר, כמות המזיקים הנמצאת בו, תנאי השטח והבניין ועוד. מדביר מקצועי יוכל לאפיין עבורכם כל פרויקט ולתת הצעת מחיר בהתאם לו וחשוב לזכור כי גם אם המחיר של הדברה אקולוגית גבוה יותר מהדברה כימית, אתם חוסכים נזק רב לעצמכם ולסביבה ולכן הרבה פעמים זוהי ההשקעה המשתלמת ביותר.

מזמינים הדברה? וודאו שהיא אקולוגית

כפי שצוין קודם, אמינות ושקיפות הם ערכים מובילים בבחירת מדביר מקצועי ולכן כשאתם מזמינים הדברה, וודאו כי מדובר בהדברה אקולוגית וכי המדביר מוסמך ובעל ניסיון ותוכלו לפתור את הבעיה תוך מינימום נזקים וייסורי מצפון לגבי הנזק הסביבתי.

קרדיט תמונה: pexels

תוכן עניינים